Музей қорында ұлттық музыкалық аспаптармен қатар түрік халықтары, сондай-ақ әлемнің 50-ден астам елінің музыкалық мәдениетімен таныстыратын 1300-ден аса экспонат бар. Мұнда 9 экспозициялық зал жұмыс істеп тұр.
Музейдің ашылу тарихы мемлекет және қоғам қайраткері, академик Өзбекәлі Жәнібековтың есімімен тікелей байланысты. Ал музей ғимараты 1908 жылы белгілі сәулетші А.П. Зенковтың жобасы бойынша салынған. Бұл ғимарат кезінде офицерлер жеке құрамының клубы, Жетісудың I ауылшаруашылық және өндірістік көрмесінің көрме павильоны, пошта-телеграф кеңсесі, "Красная звезда" кинотеатры, офицерлердің жиналыс үйі, аймақтық офицерлер үйі, Орта Азия әскери округі офицерлер үйі қызметін атқарған. Кейіннен музыкалық аспаптар музейі болды.
1990 жылы 11 наурызда музейге қазақтың халық композиторы, қобызшы Ықылас Дүкенұлының есімін беру туралы шешім қабылданды.
Оқи отырыңыз: 500-ге жуық музыкалық туындының авторы Нұрғиса Тілендиевтің музейі – фото
Музейде экспонаттарды сақтау, насихаттау және музыкалық мұраны дәріптеу, сондай-ақ музей коллекцияларын ғылыми тұрғыдан зерттеу жұмыстарымен айналысатын ғылыми бөлім бар. Сондай-ақ 120 адамға арналған лекция-концерт залы жұмыс істеп тұр. Музей ішінде қандай экспонаттар бар екенін Sputnik Қазақстан фотолентасынан көріңіз.
1966 жылы Оразғазы Бейсембаев сол сипаттама бойынша жетіген аспабын жасады. Нақ осы жетігеннің бейнесін қайтадан өмірге келтіру көне аспаптарды қайта жасау ісінің бастамасы болды.
Аспапта ойналған кез келген әуез адам жүрегінің нәзік иірімдерін дөп басып, көңіл күмбезіне орнайды. Сондықтан қадалған жерін ойып түсер қаруды еске түсіргендіктен де осылай аталса керек.
Адырна – көп ішекті қазақтың шертпелі аспабы. Оны тізенің үстіне немесе екі аяқтың ортасына қойып, иыққа тіреп шертіп ойнайды. Адырнаның бетін көн терімен қаптайды, өйткені шанағы қуыс болып келеді.
XVIIΙ ғасырда жасалған Жарас бақсының қобызын – Жамбыл облысы, Талас ауданының тұрғыны Бижан Сауырбаев 1983 жылы Ықылас атындағы халық музыкалық аспаптар музейіне тапсырған.
Жарас бақсының нарқобызы музей жәдігерлерінің арасындағы ең көне және тарихи маңызы бар аспап. Қобыз аңыздай құнды, әрі оның тарихы да өте қызық. 1942 жылға дейін қобыз атадан балаға мұра ретінде сақталған. Аспап Жарас бақсының алты ұрпағына дейін сақталып, бірінің қолынан екіншісіне өтіп отырған. Жарас бақсы өз заманында нарқобызын жанында ұстап бақсылық құрған. Одан кейін мұраны Бейсенбет, Құлтас, Бұралқы есімді ұрпақтары аталарының көзіндей сақтап қолдан-қолға қалдырып отырған. Бұралқы 1942 жылы соғысқа кетіп, майданнан қайтып оралмайды. Атадан қалған қасиетті жәдігер келесі ұрпақтары Бердібекке, одан Бижан қолына өткен. Қобыздың өн бойы әбден ысталып қарайған.
Бұл туралы ауыз әдебиеті үлгілеріндегі: "Дудыға қағып, сырнайын тартып" немесе "Дудыға сілкіп қағайын, Дұшпанға ойран салайын", - деп келетін жыр жолдарынан аңғарылады.
Фотодағы ұрмалы-шулы мүйіз қақпа аспабы ертеректе аң-құстарды шақыру үшін немесе керісінше үркіту үшін үй тұрмысында қолданылған. Бүгінгі таңда оркестр, ансамбльдердің құрамында қосымша дыбыс беру үшін қолданылады.
Шаңқобыз – көптеген ұлтта тараған төл аспап: орыс, украин, татар, башқұрт, қалмақ, алтай, хакас, тува, якут, чуваш, мари, өзбек, ұйғыр, қарақалпақ, түркімен, дүңген, қырғыз халықтары арасына кеңінен тараған. Көршілес халықтарда кең тарауы оның Қазақстанда да көпке дейін сақталып келуіне себепші болған.
Ортеке екі сөзден, яғни "ор", және "теке" сөздерінен құралған. "Ор" сөзі қазақ тілінде "шұңқыр" немесе "кедергі" яғни, "жау қолынан қазылған шұңқыр" деген мағынаны білдіреді. Теке сөзіне келсек ежелгі түрік сөздігінде "тека" – теке деген мағынаны білдіреді, қазақ тілінде бұл сөз ешкінің еркегіне байланысты айтылады.
Най – көптүтікті көне музыкалы аспап, ансамбльде және жеке орындауға арналған. Туыстас аспаптар Еуропа, Оңтүстік Америка, Азия, Океания елдерінде таралған. Ресейде бұл кугиклы немесе цевница, Англияда – пенпайо, Нидерланды мен Францияда "Пан флейтасы" атауы әлі күнге дейін сақталған. Ежелгі Грекияда көптүтікті флейтаны сиринкс деп атаған. Ғалымдар мұндай аспаптар неолит кезеңінде, б.з.б. 5-2 мыңжылдықта қалыптасты деп болжайды.
Ресейде аспаптың таралу аясы ауқымды болмаса да, бүгінгі Брянск, Курск, Калужск, Смоленск, Тверь және Белгород облыстарының шекарасында орналасқан шығыс славян халықтарының ескі қоныстарын қамтыды. Аталған аспап Украинаның Чернигов облысында "кувицы" атауымен белгілі. Кувицы аспабында әдетте, 3-4 орындаушы әйелдер ансамбль құрып ойнайды.
Там-тамның нақты шығу тарихы белгісіз. Бірақ ғылыми дәлелденген мәліметтер кездеседі. Мысалы, африкалық тумба-юмба тайпасында негізгі аспап там-там барабаны болған. Бұл тайпада барабан түрлері көп болды. Кішкентай барабандар – іші қуыс кокос жаңғақтарынан немесе кептірілген асқабақтан жасалды. Орташа және үлкен көлемділері ойылған ағаш діңі мен аң терісінен дайындалды. Бірақ ең сыйлысы там-там барабаны болды. Ол дөңгелек жақтауға керілген буйвол терісінен жасалды. "Там-там" дыбысы күн күркірегендей күшті.
Көбіне бендирдің жоғарғы жағына қойылған ілгіші (ішектен жасалған) болады, ол аспапты саусақтармен немесе алақанмен ұрып ойнағанда ерекше дыбыс береді. Аспапта ойнағанда оны тігінен ұстайды.
Подхаланские дуды – поляк ұлттық аспаптарының ішіндегі төрт дауысты жалғыз аспап. Аспап ешкі терісінен жасалған қап пен бірнеше ағаш түтіктерден тұрады. Құрылымы бойынша аспап волынкаға ұқсас. Аспапқа тән белгі - ағаштан жасалған ешкі басының болуы.
Волынка әлі күнге дейін маңызын жоймаған, халық музыкасында (волынка), болгарларда (гайда-гайда), Ирландияда, Испанияның Галисия және Астурия аймақтарының (гайта), Францияның Бретан өңірінде (биньо) музыкасында аса танымал.
Ал артқы жағында тұрған өзбек, тәжік, қарақалпақ, ұйғыр халықтарының ішекті-ыспалы музыкалық аспабы – гиджак. Гиджактың құрылысы Әзербайжан, Иран, Арменияда кең таралған парсы кеманчасына ұқсас.
Гиджакта халық әндері мен әуендері, аспаптық пьесалар, макомдар ойналады. Гиджак және оның түрлері басқа аспаптармен қатар Өзбек халық аспаптар оркестрі құрамына енеді.